شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

در نشست خبری رییس شورای رقابت مطرح شد:

آهسته اما استوار گام بر می‌داریم

پژويان

یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۸:۰۰


در علم اقتصاد برای مشخص کردن درجات مختلف انحصار بازارهای در حال مطالعه با استفاده از روش های آماری، میزان تمرکز و انحراف از فضای رقابتی را اندازه می‌گیرند.<BR> در کشور ما نهاد موثر در تهیه و آنالیز داده‌های محاسبه شده و به تبع آن ارایه راه حل‌های مناسب برای کاهش تمرکز بازارها و نزدیک شدن به فضای رقابتی و در نتیجه ایجاد پویایی و تحرک در اقتصاد کشور این مهم بر عهده شورا و مرکز ملی رقابت است. در واقع شورای رقابت وظیفه کنترل و نظارت بر بازارهایی را که انحصار طبیعی دارند را برعهده دارد.<BR> آنچه در ادامه می‌آید مشروح نشست خبری روز گذشته رییس شورای رقابت با اصحاب رسانه است.

موفقیت هدفمندی یارانه ها در ایجاد فضای رقابتی است
وایمکس نیوز - جمشید پژویان، رییس شورا و مرکز ملی رقابت با بیان اینکه در اوایل بهمن ماه میزان تمرکز بازارهای اقتصادی را مشخص خواهیم کرد، گفت: گروهی از کارشناسان خبره اقتصادی در حال اندازه گیری و برآورد شاخص های تمرکز بازارها هستند، اما بعضا به دلیل اینکه اطلاعات مورد نیاز با تاخیر به دست‌مان می‌رسید، این مطالعات در اوایل بهمن ماه به نتیجه خواهد رسید.
وی افزود: پس از آن شورای رقابت در نظر دارد روی بازارهایی که در اولویت قرار دارند مطالعه کرده و با استفاده از روش‌هایی که اقتصاد امکان آن را می دهد درجه تمرکز این بازارها را بکاهد.
وی با بیان اینکه یکی از اصلی ترین عوامل کارآمدی فضای اقتصادی رقابتی شدن بازارها است، گفت: طرح هدفمند کردن یارانه ها نیز برای حصول نتایج مطلوب اقتصادی باید به رقابتی شدن بازارها بینجامد.
پ‍ژویان گفت: البته این طرح در کنار رقابتی شدن بازارها باید به ایجاد فناوری هایی که کاهش هزینه ها و صرفه جویی‌های اقتصادی را در بر دارند نیز منجر شود.


مخابرات در دور بعدی خصوصی می‌شود
رییس مرکز ملی رقابت در مورد خصوصی شدن مخابرات گفت: شورای رقابت خصوصی شدن مخابرات را در فضای بازار رقابتی ارزیابی نمی کند، اما به دلیل اینکه خصوصی شدن مخابرات در زمان اختیارات شورا اتفاق نیفتاده است نمی توان زمان را به عقب بازگرداند.
وی افزود: با این حال یکی از اعضای شورای رقابت به عنوان عضو ناظر در هیات واگذاری وجود دارد و هر چند که حق رای ندارد اما می تواند در مواقع لزوم تذکر یا نظر خود را اعلام کند.
وی در مورد معامله مخابرات به نکته دیگری اشاره کرد و گفت: از طرفی اتفاق دومی هم که افتاده این است که مخابرات دولتی به مخابرات خصوصی بدل نشده بلکه در اصطلاح شبه دولتی شده است.
وی با بیان اینکه اقتصاد دولتی هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشورها تحمیل می کند و در عوض اقتصاد خصوصی به دنبال کسب درآمد و سودآوری است، گفت: مخابرات نیز باید در مرحله دیگری طی فرآیند جدیدی خصوصی شود.
 

فاز صفر تعرفههای مخابراتی نهایی شد
پژ‍ویان در مورد تدوین دستورالعمل تعرفه‌های مخابراتی گفت: فاز صفر تعیین دستورالعمل نرخ گذاری برای سرویس های مخابراتی توسط کارگروه ویژه ای متشکل از متخصصان اقتصادی استخراج شده است، اما نظر شورا بر این بود تا پس از نهایی شدن فاز یک آن را به مخابرات اعلام کنیم.
وی افزود: به مخابرات نیز گفتیم، تا اعلام شورا تغییری در تعرفه‌ها ندهند.
وی در مورد فازهای نرخ گذاری گفت: شورا در نظر دارد در مراحل مختلف با افزودن جزییات بیشتری به دستورالعمل تهیه شده فرآیندهای نرخ گذاری را شفاف تر کند.
پژویان گفت: با توجه به اینکه یکی از ویژگی های مخابرات تغییر سریع فناوری است، لازم بود این ویژگی مهم را در تعیین دستورالعمل های نرخ گذاری در نظر بگیریم.
وی در مورد دلایل طولانی شدن فرآیندهای نرخ گذاری گفت: اصلی ترین دلیل شورا این است که می خواهد گام هایی آهسته اما استوار بردارد.
به گفته پژویان همکاری نکردن سازمان تنظیم مقررات در آن سطحی که انتظار داشتیم نبود و این یکی دیگر از علت‌های دیگر برای کندی حرکت شوراست، به طوری که هنوز هم از سوی سازمان رگولاتوری با مقاومت‌هایی مواجه هستیم.
رییس شورای رقابت گفت: رگولاتوری باید موضوع قیمت و مقدار را به شورا واگذار کند و خود به وظایف فنی و تکنیکی خود برسد.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو